Ćwiczenia na orbitreku

Jak ćwiczyć na orbitreku?

22 sie , 2014  

Orbitrek, inaczej trenażer eliptyczny i cross-trainer, to wielofunkcyjny sprzęt treningowy, idealny zarówno do ćwiczeń w klubach fitness, jak i do użytku domowego. Łączy w sobie działanie trzech innych sprzętów – bieżni, rowerka stacjonarnego oraz steppera.  

Ćwiczenia wykonywane na orbitreku należą do ćwiczeń cardio, czyli treningu wytrzymałościowego, angażującego duże partie mięśni, w tym również tych największych. Trenażer eliptyczny pomaga wzmocnić mięśnie nóg, pośladków, ramion, brzucha, pleców oraz odcinka biodrowo-lędźwiowego, wymodelować łydki oraz uda, a także ustabilizować pozycję ciała.

Głównym celem treningu cardio jest usprawnienie układu krwionośno-oddechowego i tym samym poprawa wytrzymałości i wydolności całego organizmu. Co ciekawe, ćwiczenia tego typu wpływają na spalanie tkanki tłuszczowej, ale nie powodują przyrostu masy mięśniowej.

Wykonując ćwiczenia na orbitreku, poruszamy się po elipsie wyznaczanej przez urządzenie. Dodatkowo, ruchami naprzemiennymi, wypychamy i przyciągamy rączki orbitreka. Ruchy wykonywane podczas ćwiczeń przypominają te z marszu po górach, z jazdy na rowerze oraz biegu narciarskiego. Niewątpliwą zaletą treningu na orbitreku jest to, że nie obciąża on, tak jak chociażby jogging, stawów – kolanowych i biodrowych – oraz ścięgien, dzięki temu, że stopy cały czas przyklejone są do podłoża. W zależności od indywidualnych możliwości oraz rezultatów, jakie chcemy osiągnąć, mamy do wyboru dwa sposoby treningu. Pierwszy, ciągły, polega na dłuższym wykonywaniu programu treningowego z niezmienną intensywnością. Drugi sposób, interwałowy, wymaga naprzemiennego, szybkiego i wolnego tempa wykonywanych ćwiczeń.

Ważnym elementem ćwiczeń na orbitreku jest pomiar tętna. Współczesne trenażery wyposażone są w specjalne komputery, które mają za zadanie kontrolować puls w czasie treningu. Prawidłowość ta nie wzięła się znikąd. Wykonując bowiem ćwiczenia siłowe, przekraczające granicę zalecanego poziomu tętna, przestajemy spalać kalorie, a zaczynamy pracować nad rozbudową mięśni. Podczas ćwiczeń utrzymujemy wyprostowaną pozycję, nie pochylamy się i nie wyginamy do tyłu, głowę trzymamy prosto, napinamy mięśnie brzucha, a dłonie trzymamy stabilnie na rączkach trenażera. Przed właściwym treningiem należy poświęcić 10 minut na rozgrzewkę, wstępne ćwiczenia rozgrzewające mają uchronić nas przed kontuzją i urazami. Podobnie po treningu 5-minutowe ćwiczenia uspokajające uchronią nas przed nadmiernym bólem mięśni.

, , ,


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.